Witamy na Forum dyskusyjnym Ruchu Szensztackiego.
Jest ono miejscem, gdzie mo?na i warto porozmawia? o kwestiach wiary, wspolnoty i ?ycia. Wszystkich ch?tnych zapraszamy
Formacja Ojcow jest dluga - ok. 10 lat. Klasyczne studia filozoficzne i teologiczne. Dodatkowe studia z naciskiem na duchowosc, psychologie i pedagogike. Ze wzgledu na miedzynarodowy charakter pozadana jest znajomosc przynajmniej 2 jezykow obcych. (niemiecki raczej koniecznie). Nowicjat odbywa sie wlasciwie kontynentalnie. Jeden tylko w Europie - w Schoenstatt (Niemcy), w kolebce Ruchu Szensztackiego. Polscy kandydaci oczekujac na wyjazd do nowicjatu - nie co roku sie zaczyna - studiuja w Warszawie w seminarium diecezjalnym. Postulat odbywa sie wiec zazwyczaj w swoim kraju, nowicjat miedzynarodowy w Niemczech w przypadku Europy. Poza Europa nowicjaty sa np. w Indiach, Nigerii (gdzie mistrzem jest Polak), czy Paragwaju. W czasie formacji odbywa sie praktyki (w nowicjacie i przed swieceniami). Sa tez specyficzne okresy intensywne duchowo - tzw. tercjaty. Jakies pytania ?
pozdrawiam
[ Dodano: 2006-08-28, 21:39 ]
zapraszam na nasza jeszcze skromna strone www.ojcowie.szensztat.pl
_________________ My dla Szensztatu, Szensztat dla Ko?cio?a
Ostatnio zmieniony przez Janek Engel 2008-01-23, 17:06, w całości zmieniany 1 raz
Formacja Ojcow jest dluga - ok. 10 lat. Klasyczne studia filozoficzne i teologiczne. Dodatkowe studia z naciskiem na duchowosc, psychologie i pedagogike. Ze wzgledu na miedzynarodowy charakter pozadana jest znajomosc przynajmniej 2 jezykow obcych. (niemiecki raczej koniecznie). Nowicjat odbywa sie wlasciwie kontynentalnie. Jeden tylko w Europie - w Schoenstatt (Niemcy), w kolebce Ruchu Szensztackiego. Polscy kandydaci oczekujac na wyjazd do nowicjatu - nie co roku sie zaczyna - studiuja w Warszawie w seminarium diecezjalnym. Postulat odbywa sie wiec zazwyczaj w swoim kraju, nowicjat miedzynarodowy w Niemczech w przypadku Europy. Poza Europa nowicjaty sa np. w Indiach, Nigerii (gdzie mistrzem jest Polak), czy Paragwaju. W czasie formacji odbywa sie praktyki (w nowicjacie i przed swieceniami). Sa tez specyficzne okresy intensywne duchowo - tzw. tercjaty. Jakies pytania ?
To przecie? szensztackie i zarazem katolickie forum, wi?c apeluj? o powag? w kwestii powo?a? Jagu? - mo?e niekoniecznie w?ród ojców, ale w?ród sióstr szensztackich takie uzdolnione muzycznie stworzenie by si? Chwale Bo?ej mog?o przys?u?y?. Tam formacja jest troch? krótsza, co nie znaczy mniej g??boka. No i jezyk niemiecki nie jest koniecznie do zbawienia potrzebny:) Pozdrawiam spekulantów powo?aniono - p?ciowych z Sopotu
_________________ My dla Szensztatu, Szensztat dla Ko?cio?a
LIST APOSTOLSKI ORDINATIO SACERDOTALIS
Jan Pawe? II
O udzielaniu ?wi?ce? kap?a?skich wy??cznie m??czyznom
Czcigodni Bracia w Biskupstwie!
1. ?wi?cenia kap?a?skie, poprzez które przekazana zostaje misja nauczania i u?wi?cania wiernych oraz rz?dzenia nimi, powierzona przez Chrystusa swoim Aposto?om, by?y w Ko?ciele katolickim zawsze i od samego pocz?tku zastrze?one wy??cznie dla m??czyzn. T? sam? tradycj? wiernie zachowa?y równie? Ko?cio?y Wschodu.
Gdy we Wspólnocie Anglika?skiej zacz?to rozpatrywa? kwesti? udzielania ?wi?ce? kobietom, papie? Pawe? VI, pragn?c dochowa? wierno?ci swemu urz?dowi stró?a Tradycji apostolskiej oraz usun?? now? przeszkod? na drodze do jedno?ci chrze?cijan, przypomnia? braciom anglikanom stanowisko Ko?cio?a katolickiego w tej sprawie: „Ko?ció? uwa?a, ?e udzielanie ?wi?ce? kap?a?skich kobietom jest niedopuszczalne z racji zasadniczych. Racje te s? nast?puj?ce: po?wiadczony przez Pismo ?wi?te przyk?ad Chrystusa, który wybra? swoich Aposto?ów wy??cznie spo?ród m??czyzn; sta?a praktyka Ko?cio?a, który na?laduje Chrystusa wybieraj?c tylko m??czyzn; wreszcie ?ywe Magisterium Ko?cio?a, konsekwentnie g?osz?ce, ?e wykluczenie kobiet z kap?a?stwa jest zgodne z zamys?em Boga wobec swego Ko?cio?a”1.
Poniewa? jednak kwestia ta sta?a si? przedmiotem dyskusji tak?e w?ród teologów oraz w niektórych ?rodowiskach katolickich, Pawe? VI zleci? Kongregacji Nauki Wiary, by przedstawi?a i wyja?ni?a doktryn? Ko?cio?a w tej materii. Uczyniono to wydaj?c Deklaracj? Inter insigniores, któr? papie? zatwierdzi? i nakaza? opublikowa?2.
2. Deklaracja podejmuje i wyja?nia podstawowe racje przemawiaj?c za t? doktryn?, to znaczy powo?uje si? na przyk?ad, jaki pozostawi? Chrystus, wybieraj?c dwunastu Aposto?ów, a który Ko?ció? wiernie na?ladowa? w swojej niezmiennej i powszechnej Tradycji, i dlatego „nie uwa?a si? za uprawnionego do dopuszczania kobiet do ?wi?ce? kap?a?skich”3. Te podstawowe racje dokument uzupe?nia innymi argumentami teologicznymi, które wykazuj? s?uszno?? takiego w?a?nie Bo?ego nakazu oraz jasno dowodz?, ?e post?powaniem Chrystusa nie kierowa?y motywy socjologiczne i kulturowe Jego epoki. Jak stwierdzi? pó?niej Pawe? VI, „prawdziwa przyczyna le?y w tym, ?e Chrystus tak w?a?nie postanowi?, nadaj?c Ko?cio?owi jego podstawow? struktur? i jego antropologi? teologiczn?, zawsze zachowywan? przez Tradycj? Ko?cio?a”4.
W Li?cie Apostolskim Mulieris dignitatem napisa?em na ten temat: „Powo?uj?c samych m??czyzn na swych Aposto?ów, Chrystus uczyni? to w sposób ca?kowicie wolny i suwerenny. Uczyni? to z tak? sam? wolno?ci?, z jak? w ca?ym swoim post?powaniu uwydatnia? godno?? i powo?anie kobiety, nie dostosowuj?c si? do panuj?cego obyczaju i tradycji usankcjonowanej ówczesnym prawodawstwem”5.
Istotnie, Ewangelie i Dzieje Apostolskie po?wiadczaj?, ?e powo?anie Aposto?ów dokona?o si? zgodnie z odwiecznym zamys?em Bo?ym: Chrystus wybra? tych, których sam chcia? (por. Mk 3,13-14, J 15,16) i uczyni? to w jedno?ci z Ojcem, „przez Ducha ?wi?tego” (Dz 1,2), sp?dziwszy uprzednio ca?? noc na modlitwie (por. ?k 6,12). Dlatego podejmuj?c decyzj? o dopuszczeniu do kap?a?stwa urz?dowego6, Ko?ció? uznawa? zawsze za niezmienn? norm? sposób post?powania swojego Pana, który wybra? dwunastu m??czyzn i uczyni? ich fundamentem swojego Ko?cio?a (por. Ap 21,14). W rzeczywisto?ci nie otrzymali oni jedynie jakiej? funkcji, któr? móg?by potem sprawowa? ka?dy cz?onek Ko?cio?a, ale zostali w szczególny sposób i wewn?trznie w??czeni w misj? samego S?owa Wcielonego (por. Mt 10,1.7-8; 28,16-20; Mk 3,13-16; 16,14-15). Aposto?owie uczynili to samo, gdy wybrali sobie wspó?pracowników7, którzy mieli by? ich nast?pcami w pos?ugiwaniu8. Wybór ten obejmowa? równie? tych, którzy mieli kontynuowa? w dziejach Ko?cio?a misj? Aposto?ów — misj? reprezentowania Chrystusa Pana i Odkupiciela9.
3. Wreszcie fakt, ?e Naj?wi?tsza Maryja Panna, Matka Boga i Matka Ko?cio?a, nie otrzyma?a misji w?a?ciwej Aposto?om ani kap?a?stwa urz?dowego, ukazuje wyra?nie, i? niedopuszczenie kobiet do ?wi?ce? kap?a?skich nie mo?e oznacza? umniejszenia ich godno?ci ani ich dyskryminacji, ale jest wierno?ci? wobec zamys?u m?dro?ci Pana wszech?wiata.
Obecno?? i rola kobiety w ?yciu i misji Ko?cio?a, cho? nie s? zwi?zane z kap?a?stwem urz?dowym, pozostaj? absolutnie niezb?dne i niezast?pione. Jak podkre?la Deklaracja Inter insigniores, „?wi?ta Matka Ko?ció? pragnie, aby chrze?cija?skie kobiety w pe?ni u?wiadomi?y sobie wielko?? swojej misji: w dzisiejszych czasach odegraj? one decyduj?c? rol? zarówno w odnowie i humanizacji spo?ecze?stwa, jak i w ponownym odkryciu przez wierz?cych prawdziwego oblicza Ko?cio?a”10. Ksi?gi Nowego Testamentu i ca?a historia Ko?cio?a dostarczaj? wielu przyk?adów obecno?ci w Ko?ciele kobiet, które by?y prawdziwymi uczennicami i ?wiadkami Chrystusa w rodzinie i w zawodach ?wieckich, a tak?e w ca?kowitej konsekracji na s?u?b? Bogu i Ewangelii. „Ko?ció? bowiem broni?c godno?ci kobiety i jej powo?ania, wyrazi? cze?? i wdzi?czno?? dla tych, które — wierne Ewangelii — w ka?dej epoce uczestniczy?y w apostolskim pos?annictwie ca?ego Ludu Bo?ego. S? to postaci ?wi?tych m?czennic, dziewic, matek rodzin, które odwa?nie dawa?y ?wiadectwo swej wiary, a wychowuj?c w?asne dzieci w duchu Ewangelii, przekazywa?y wiar? i tradycj? Ko?cio?a”11.
Z drugiej strony, struktura hierarchiczna Ko?cio?a jest ca?kowicie ukierunkowana na ?wi?to?? wiernych. Dlatego Deklaracja Inter insigniores przypomina, ?e „jedynym i najwi?kszym charyzmatem, którego mo?na i nale?y pragn??, jest mi?o?? (por. 1 Kor 12-13). Najwi?kszymi w królestwie niebieskim nie s? szafarze, ale ?wi?ci”12.
4. Cho? nauka o udzielaniu ?wi?ce? kap?a?skich wy??cznie m??czyznom jest zachowywana w niezmiennej i uniwersalnej Tradycji Ko?cio?a i g?oszona ze stanowczo?ci? przez Urz?d Nauczycielski w najnowszych dokumentach, to jednak w naszych czasach w ró?nych ?rodowiskach uwa?a si? j? za podlegaj?c? dyskusji, a tak?e twierdzi si?, ?e decyzja Ko?cio?a, by nie dopuszcza? kobiet do ?wi?ce? kap?a?skich ma walor jedynie dyscyplinarny.
Aby zatem usun?? wszelk? w?tpliwo?? w sprawie tak wielkiej wagi, która dotyczy samego Boskiego ustanowienia Ko?cio?a, moc? mojego urz?du utwierdzania braci (por. ?k 22,32) o?wiadczam, ?e Ko?ció? nie ma ?adnej w?adzy udzielania ?wi?ce? kap?a?skich kobietom oraz ?e orzeczenie to powinno by? przez wszystkich wiernych Ko?cio?a uznane za ostateczne.
Wzywaj?c nieustannej pomocy Bo?ej dla Was, Czcigodni Bracia i dla ca?ego Ludu Bo?ego, udzielam wszystkim Apostolskiego B?ogos?awie?stwa.
W Watykanie, dnia 22 maja 1994 r., w Uroczysto?? Zes?ania Ducha ?wi?tego, w szesnastym roku Pontyfikatu.
Jan Pawe? II
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum